یونولیت یونولیت .

یونولیت

معایب یونولیت نسبت به عایق حرارتی صوتی پشم سنگ

 امروزه با افزایش روز افزون ارزش انرژی و سوخت، دقت به عایق کاری ساختمان ها ارتقاء یافته هست . عایق های حرارتی مختلفی در بازار به خواسته عایق کاری ساختمان ها وجود دارااست . دو جور از این عایق ها، پلی استایرن (یونولیت) و عایق پشم سنگ می باشد .
یونولیت یا فوم های پلی استایرن از بلورهای ریزی تشکیل گردیده هست که در مجاورت بخار و فشار منبسط می شود و دارنده ساختار سلولی بسته می باشد، بدین ترتیب مقاومت  خیلی خوبی در برابر آب و رشد باکتری ها دارا است . البته از معایب این عایق این هست که بلوک های پلی استایرن موجود در بازار اشتعال پذیر می باشد و در مقابله با آتش مخاطرات جانی و مالی جبران ناپذیری برای ساکنان ساختمان ها خواهند داشت .

موادی که هرمصالح ساختمانی به کار میروند ،  می بایست در برابر آتش پایداری شکلی داشته باشند ولی پلی استایرن در برابر حریق مقاوم نیست  و با سرعت بالا در مدت زمان کم  آتش می گیرند و آتش به سرعت در این بلوک ها پیشروی می کند و آن ها را به صورت سیال در می آید . پلی استایرن انبساطی یا همان یونولیت به ادله ماهیت مواد استعمال گردیده برای تولید آن زیاد قابل اشتعال می باشد و از سرعت سوخت فراوان بالایی برخوردار می‌باشد به طوری که در مقادیر اکسیژن کمتر از هوا هم به راحتی می سوزد .
علاوه بر پایداری شکلی مصالح ساختمانی می بایست در مواجه با آتش، دود و گازهای سمی ساخت نکنند . این در صورتی میباشد که از پلی استایرن در هنگام سوختن دود و گازهای سمی بخش اعظمی منتشر می شود . مطالعات  نشان داده که بیش از نیمی از تلفات در حریق سوزی ساختمان ها به ادله استشمام گازهای سمی بوده می باشد .
می توانایی با افزودن مواد کندسوز، پلی استایرن را در برابر آتش مقاوم کرد اما به کار گیری از پلی استایرن دارنده مواد دیرگداز فقط در چیدمان ساختمان مجاز هست و به کارگیری از آن در تولید و ساز ساختمان و به عنوان بلوک های پر کننده ی فضای بین تیرچه های سقفی مجاز نمی باشد .

در پیش‌روی فوم های یونولیت، عایق پشم سنگ می‌باشد که ماده نخستین آن سنگ بازالت می باشد . به عامل جور ماده اولیه، پشم سنگ در مواجه با آتش نمی سوزد و هیچ گاز سمی و یا دودی ایجاد نمی کند که جان ساکنان ساختمان را به خطر بیندازد (ویدئو مقاومت پشم سنگ در برابر آتش) .
این عایق مقاومت فراوان خوبی در برابر آتش دارااست به طوری که تا 4 ساعت در دمای بالای 1000 سکو سانتیگراد مقاومت می کند و بازدارنده از توسعه حریق به سمت دیگر عایق می شود و بازه لازم را برای فرار و گریز افراد به دام به زمین خورد مهیا می نماید . به همین برهان به تیتر عایق ضد حریق نیز شناخته می شود و بکار می رود .

استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن در دنیا مرسوم نیست 


بلوک های پلی استایرن که در سقف ساختمان به منظورعایق کاری به کار گیری می شوند که به عنوان "آتش پنهان" نیز از آن ها نام برده می شود، مصالح ساختمانی استاندارد نمی باشند و به کارگیری نادرست از آن ها عواقب جبران ناپذیری برای ساکنان ساختمان خواهد داشت .
هنوز استانداردی برای تولید بلوک های سقفی پلی استایرن به وسیله اداره استاندارد معین نشده هست اما استعمال از آن ها تقریبا در تمام ساختمان های مرزوبوم شایع شده است، این درحالی هست که مسئولان دائما در برابر استعمال از آن‌ها هشدار می دهند . از بلوک های پلی استایرن در هیچ کشوری برای سقف استعمال نشده هست و گفته می شود که بلوک های سقفی پلی استایرن از اختراعات کشور ایران می باشد . لذا هیچ استانداردی تا کنون در زمینه آن ها بنا کردن نشده است .


یونولیت نسبت به عایق پشم سنگ دارنده نقاط ضعفی می باشد 

عایق پلی استایرن ترد و شکننده می‌باشد و مقاومت ذیل در برابر حلال ها، برخی رنگ ها و چسب ها دارااست و در برابر شرایط محیطی خارجی تداوم پایینی دارد . بلوک های پلی استایرن به عامل یک پارچه نبودن در برابر ضربات کوبه ای اثرات مثبتی ندارند .
در پیش‌روی عایق صوتی حرارتی پشم سنگ دارای ثبات ابعادی فراوان خیر می‌باشد و ارتفاع عمری برابر با ارتفاع قدمت ساختمان دارد . پشم سنگ از لحاظ شیمیایی هم استوار می باشد و مصالح ساختمانی منجر تخریب شیمیایی آن نمی شود .
عایق پلی استایرن نه تنها مانعی برای انتقال صدا نمی باشد بلکه تقویت کننده صدا هم است . در حالی که الیاف پشم سنگ جاذب صدا می باشد و به خواسته عایق کاری سالن های نمایش، سینماها، تالار های کنفرانس، کتابخانه ها، زیر ریل قطار به مراد جذب امواج صوتی حاصل از تکان قطار، مترو و . . . به کار گیری می شود .
از این رو به کار گیری از عایق صوتی حرارتی و ضد حریق پشم سنگ برای عایق کاری حرارتی و صوتی ساختمان ها توصیه می شود .


برچسب: یونولیت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۵۵:۵۳ توسط:عباسی موضوع: نظرات (0)

یونولیت و حوادث ناشی از عدم رعایت استاندارد در ساخت

یونولیت یا همان پلی استایرن مدتی می باشد که در صنعت ساختمان سازی برای مصارف (یونولیت سقفی و ورق یونولیت) یا یونولیت بسته بندی مسئله دقت قرار گرفته است،معمولا  کیسه هایی با وزن 1000 کیلوگرم و یا این که پاکت های کوچک و کم وزن 25 کیلویی خریداری می شود و به کارخانه ایجاد یونولیت منتقل مشود و به وسیله جرثقیل یا لیفتراک تخلیه و به قسمت پخت اول منتقل می‌شود. این بلوک ها، در برابر آتش به راحتی حجم خویش را از دست می دهند و صرفا گونه های این بلوک ها، یه خرده مقاومت در برابر حرارت و شعله وری آن‌ها هست .با وجود پوشش نسوزی که تحت و روی این بلوک را محصور کرده است، در فیس آتش سوزی در ساختمان، این بلوک ها صرفا تا ۲۰ دقیقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند . ایمنی اماکن مسکونی در برابر آتش و رخداد از جمله مواقعی هست که بایستی از نظر ایمنی شهری زمینه دقت قرار گیرد . در ایمنی یک ساختمان مورد ها متعددی نقش داراست که می توانایی به مصالح به عمل رفته در آن به عنوان یک عدد از با اهمیت ترین موارد اشاره کرد .بلوک های سقفی پلی استایرن نقش باروری ندارند و به همین دلیل در برابر ز‌لزله ایمن هستند . 

اشکال بلوک های سقفی یونولیتی (پلی استایرن):

1 . قابل اشتعال

2 . غیر قابل اشتعال در صورتی که از متاع مرغوب این بلوک ها در ساختمان سازی استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود . مدل غیرقابل اشتعال این بلوک ها نیز با رعایت مقررات محدود شود تا از حریق های گسترده در ساختمان ها دوری شود .

وزن بلوک های سقفی یونولیتی (پلی استایرن):

وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی به عمل می رود، ۱۵ کیلوگرم است، در حالی که وزن بلوک های یونولیتی مضاعف اندک می‌باشد و تا میزان بسیار متعددی موجب ذیل آوردن وزن ساختمان می شود .
ماده اولیه بلوک های سقفی یونولیتی (پلی استایرن) :

ماده اول یونولیت پروپان می باشد و در پتروشیمی به صورت جامد در آمده یونولیت اولا اسم یک کمپانی در ایران می باشد و اخیرا این ماده را زیر عنوان پلاستوفوم ( پلی استایرن انبساطی ) نام میبرند .


ضریب های عایق بودن بلوک های سقفی یونولیتی (پلی استایرن):

• ۱۰ سانتی متر یونولیت عادی در برابر صدا ۴۲ دیزبل عایق است .
• ۱۰ سانتی متر یونولیت معمولی در برابر گرما ۳۵ % عایق هست .


ویژگی های بلوک های پلاستو فوم

1 . سبکی قطعه بلوک به ابعاد

2 . کاهش ۳۰ درصدی حجم بتن

3 . کاهش مصرف فولاد

4 . کاهش مصرف تیرچه

5 . صرفه جویی در مصرف قالب بندی

قوانین فنی برای به کار گیری از بلوک های سقفی پلی استایرن منبسط شده در سیستم سقف تیرچه بلوک بلوک های سقفی از مدل پلی استایرن منبسط شده ۱ در صورتی کارایی مطلوب و قابل قبول خواهند داشت که مواقعی از قبیل ایمنی در برابر آتش، رواداری های ابعادی، مقاومت مصالح (که می تواند با دانسیته مصالح ارتباط داشته باشد)، شکل هندسی و رویکرد اجرایی مناسب در آن رعایت گردد . بدین ترتیب اضطراری می‌باشد تا مشخصات بلوک تولیدی با قانون ها تحت انطباق داشته و در اجرا هم از خط مش ها و مراقبت های صحیح بهره گیری گردد . بدیهی هست که سیستم سقف تمام گردیده بایستی علاوه بر انطباق با این ضوابط، نظیر سایر سیستم های ساختمانی به طور بی نقص با قانون ها ملی ساختمان و همه قوانین و آئین طومار های مصوب دارای ارتباط مطابقت کند .

 


برچسب: یونولیت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۴۹:۴۱ توسط:عباسی موضوع: نظرات (0)

یونولیت

یونولیت

محیط
حمل و نقل ساخته شده از پلی‌استیرن یونولیت (به انگلیسی: Styrofoam) در کشور‌ایران بنام پلاستوفوم، یونولیت و آکاسیف شناخته میگردد که نام دارای اهمیت آن پلی‌استیرن انبساطی (Expanded Polystyrene) یا این که EPS می‌باشد . در بسیاری از کشورهای ایالات متحده شمالی این کالا با اسم استایروفوم (Styrofoam) شناخته میگردد .[۱] یونولیت ماده‌ای سبک و متخلخل و معمولاً سفید که در بسته‌بندی و عایق کاری کاربرد دارد در بعضی مواقع به آن فیبر سپید نیز می گویند .[۲] اما در حقیقت یونولیت نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و دما می‌باشد که از فرایندهای پتروشیمی تهیه و تنظیم می گردد . پلی استیرن در سال ۱۸۳۹ بوسیله ادوارد سیمون کشف گردید؛ و در سال ۱۹۵۹ به وسیلهٔ شرکت کوپر پلی استایرن انبساطی تولید گردید[۱] از این ماده برای عایق‌سازی، تولید وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته‌بندی ابزار دارای اهمیت الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی، ایجاد یخدان جهت حمل دارو_ فراورده‌های خونی، حمل محصولات دریایی (ماهی و میگو) استفاده می شود .


محتویات
۱ کاربردها
۲ ماده
اولیه ۳ عایق
بودن ۴ بازیافت
یونولیت ۵ منابع
کاربردها
از یونولیت در سردخانه‌ها، شرکت‌های شیلات (با تیتر یخدان) برای حمل فراورده‌های شیلاتی مانند ماهی و میگو استودیوهای صدا برداری و ایزولاسیون صدا در فضاهای دارنده آلودگی‌های بالای صوتی و همینطور ساخت ماکت، تابلوهای تبلیغاتی موقت و دکوراسیون‌ها به کار گیری می‌گردد از استایروفوم در صنعت ساختمان در اندازه‌های مختلف و استاندار به تیتر بلوک‌های سقفی به کارگیری میگردد .

ماده
اولیه ماده نخستین یونولیت استایرن می باشد و در پتروشیمی بدست می‌آید . پلی‌استایرن یا کلام اختصاری PS ماده نخستین است .

عایق
بودن یونولیت
عایق خیر برای صدا و گرما است:
یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر صدا ۴۲ دسی‌بل عایق می باشد .
یونولیت عادی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر انتقال گرما حدود ۳۵٪ عایق حرارتی می باشد .
بازیافت
یونولیت تا به امروز عملاً امکان بازیافت یونولیت وجود نداشته‌است . زیرا پلی استایرن بازیافت شده به رخ بالقوه آلوده‌است . ولی Ashton Cofer، یک مخترع جوان، چیره به تبدیل یونولیت به محصولی اثر گذار شده‌است . وی توانست یونولیت را به کربن فعال تبدیل کند که در اکثری از فیلترهای آب امروزی به کار گیری می‌گردد .[۳]


برچسب: یونولیت، گروه تولیدی ایران ورق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۳۲:۱۲ توسط:عباسی موضوع: نظرات (0)