یونولیت یونولیت .

یونولیت

معایب یونولیت نسبت به عایق حرارتی صوتی پشم سنگ

 امروزه با افزایش روز افزون ارزش انرژی و سوخت، دقت به عایق کاری ساختمان ها ارتقاء یافته هست . عایق های حرارتی مختلفی در بازار به خواسته عایق کاری ساختمان ها وجود دارااست . دو جور از این عایق ها، پلی استایرن (یونولیت) و عایق پشم سنگ می باشد .
یونولیت یا فوم های پلی استایرن از بلورهای ریزی تشکیل گردیده هست که در مجاورت بخار و فشار منبسط می شود و دارنده ساختار سلولی بسته می باشد، بدین ترتیب مقاومت  خیلی خوبی در برابر آب و رشد باکتری ها دارا است . البته از معایب این عایق این هست که بلوک های پلی استایرن موجود در بازار اشتعال پذیر می باشد و در مقابله با آتش مخاطرات جانی و مالی جبران ناپذیری برای ساکنان ساختمان ها خواهند داشت .

موادی که هرمصالح ساختمانی به کار میروند ،  می بایست در برابر آتش پایداری شکلی داشته باشند ولی پلی استایرن در برابر حریق مقاوم نیست  و با سرعت بالا در مدت زمان کم  آتش می گیرند و آتش به سرعت در این بلوک ها پیشروی می کند و آن ها را به صورت سیال در می آید . پلی استایرن انبساطی یا همان یونولیت به ادله ماهیت مواد استعمال گردیده برای تولید آن زیاد قابل اشتعال می باشد و از سرعت سوخت فراوان بالایی برخوردار می‌باشد به طوری که در مقادیر اکسیژن کمتر از هوا هم به راحتی می سوزد .
علاوه بر پایداری شکلی مصالح ساختمانی می بایست در مواجه با آتش، دود و گازهای سمی ساخت نکنند . این در صورتی میباشد که از پلی استایرن در هنگام سوختن دود و گازهای سمی بخش اعظمی منتشر می شود . مطالعات  نشان داده که بیش از نیمی از تلفات در حریق سوزی ساختمان ها به ادله استشمام گازهای سمی بوده می باشد .
می توانایی با افزودن مواد کندسوز، پلی استایرن را در برابر آتش مقاوم کرد اما به کار گیری از پلی استایرن دارنده مواد دیرگداز فقط در چیدمان ساختمان مجاز هست و به کارگیری از آن در تولید و ساز ساختمان و به عنوان بلوک های پر کننده ی فضای بین تیرچه های سقفی مجاز نمی باشد .

در پیش‌روی فوم های یونولیت، عایق پشم سنگ می‌باشد که ماده نخستین آن سنگ بازالت می باشد . به عامل جور ماده اولیه، پشم سنگ در مواجه با آتش نمی سوزد و هیچ گاز سمی و یا دودی ایجاد نمی کند که جان ساکنان ساختمان را به خطر بیندازد (ویدئو مقاومت پشم سنگ در برابر آتش) .
این عایق مقاومت فراوان خوبی در برابر آتش دارااست به طوری که تا 4 ساعت در دمای بالای 1000 سکو سانتیگراد مقاومت می کند و بازدارنده از توسعه حریق به سمت دیگر عایق می شود و بازه لازم را برای فرار و گریز افراد به دام به زمین خورد مهیا می نماید . به همین برهان به تیتر عایق ضد حریق نیز شناخته می شود و بکار می رود .

استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن در دنیا مرسوم نیست 


بلوک های پلی استایرن که در سقف ساختمان به منظورعایق کاری به کار گیری می شوند که به عنوان "آتش پنهان" نیز از آن ها نام برده می شود، مصالح ساختمانی استاندارد نمی باشند و به کارگیری نادرست از آن ها عواقب جبران ناپذیری برای ساکنان ساختمان خواهد داشت .
هنوز استانداردی برای تولید بلوک های سقفی پلی استایرن به وسیله اداره استاندارد معین نشده هست اما استعمال از آن ها تقریبا در تمام ساختمان های مرزوبوم شایع شده است، این درحالی هست که مسئولان دائما در برابر استعمال از آن‌ها هشدار می دهند . از بلوک های پلی استایرن در هیچ کشوری برای سقف استعمال نشده هست و گفته می شود که بلوک های سقفی پلی استایرن از اختراعات کشور ایران می باشد . لذا هیچ استانداردی تا کنون در زمینه آن ها بنا کردن نشده است .


یونولیت نسبت به عایق پشم سنگ دارنده نقاط ضعفی می باشد 

عایق پلی استایرن ترد و شکننده می‌باشد و مقاومت ذیل در برابر حلال ها، برخی رنگ ها و چسب ها دارااست و در برابر شرایط محیطی خارجی تداوم پایینی دارد . بلوک های پلی استایرن به عامل یک پارچه نبودن در برابر ضربات کوبه ای اثرات مثبتی ندارند .
در پیش‌روی عایق صوتی حرارتی پشم سنگ دارای ثبات ابعادی فراوان خیر می‌باشد و ارتفاع عمری برابر با ارتفاع قدمت ساختمان دارد . پشم سنگ از لحاظ شیمیایی هم استوار می باشد و مصالح ساختمانی منجر تخریب شیمیایی آن نمی شود .
عایق پلی استایرن نه تنها مانعی برای انتقال صدا نمی باشد بلکه تقویت کننده صدا هم است . در حالی که الیاف پشم سنگ جاذب صدا می باشد و به خواسته عایق کاری سالن های نمایش، سینماها، تالار های کنفرانس، کتابخانه ها، زیر ریل قطار به مراد جذب امواج صوتی حاصل از تکان قطار، مترو و . . . به کار گیری می شود .
از این رو به کار گیری از عایق صوتی حرارتی و ضد حریق پشم سنگ برای عایق کاری حرارتی و صوتی ساختمان ها توصیه می شود .


برچسب: یونولیت،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۵۵:۵۳ توسط:عباسی موضوع: نظرات (0)