یونولیت یونولیت .

یونولیت

نایلون‌ها

برای آشنایی مختصر با نایلون۶,۶ ، اینجا کلیک کنید .

برای شناخت مختصر با نایلون۶ ، اینجا کلیک نمائید .

نایلون‌ها یک عدد از متداول‌ترین پلیمرهایی میباشند که به تیتر الیاف کاربرد دارند . نایلون مدام در پوشاک یافت می‌شود، البته در جاهای دیگر هم به صورت یک ماده‌ی گرمانرم دیده میگردد . اولین پیروزی حقیقی وواقعی نایلون حدوداً در سال ۱۹۴۰ با کاربرد آن در جوراب‌های زنانه به دست آمد . این جوراب‌ها خیلی محبوب شدند، اما پس از مدتی نادر شدند، چراکه سال آن‌گاه ایالات متحده وارد مبارزه جهانی دوم شد، و نایلون برای تولید وسایل جنگی نظیر چترنجات و طناب، زمینه نیاز بود . البته پیش از جوراب و چتر نجات نخستین جنس حقیقی از نایلون، مسواک با برس نایلونی بود .

یونولیت
نایلون را به یاد گروه‌های آمیدی جان دار در زنجیر اصلی، پلی­آمید هم می‌نامند . پروتئین‌هایی نظیر ابریشم، که نایلون به عنوان جانشینی برای آن ساخته شد نیز پلی‌آمید میباشند . گروه‌های آمیدی بسیار قطبی میباشند و میتوانند با یکدیگر لینک و پیوند هیدروژنی دهند . به همین دلیل، و از آنجایی که زنجیر با اهمیت نایلون فراوان منظم و متقارن است، نایلون‌ها اکثر اوقات بلورین هستند، و الیاف دوچندان خیر به دست می‌دهند .

نایلون نشان داده گردیده در این صورت نایلون۶,۶ است، زیرا هر واحد تکراری از زنجیری پلیمر، دارنده دو امتداد از اتم‌های کربن هست که هر یک طولی متساوی شش اتم کربن داراست . ممکن میباشد نایلون‌های دیگر، تعداد اتم‌های کربن متفاوتی در این نواحی داشته باشند .

نایلون ها را می توان از دی اسید‌کلریدها و دی­آمین ها به دست آورد . برای مثال، نایلون۶,۶ از واکنش مونومرهای آدیپویل‌کلرید و هگزامتیلن دی آمین ایجاد می شود .

 

این یک راه برای تنظیم ی نایلون۶,۶ در آزمایشگاه میباشد .
البته در یک واحد صنعتی، نایلون۶,۶ معمولاً از شیوه واکنش آدیپیک‌اسید و هگزامتیلن دی آمین تولید می شود:

در‌صورتی‌که می خواهید بدانید که این عمل چگونه انجام می شود، اینجا کلیک نمائید .

نایلون۶ ، گونه دیگری از نایلون میباشد . این پلیمر مضاعف مشابه نایلون۶,۶ است، با این تفاوت که فقط یک ناحیه‌ی زنجیری کربنی به ارتفاع شش کربن دارد .

 

این دسته نایلون از طریق پلیمریزاسیون رینگ گشا و از مونومر کاپرولاکتام ساخته میگردد . برای کسب داده ها بیشتری راجع به این دسته پلیمریزاسیون، اینجا کلیک نمائید . رفتار نایلون۶ تفاوت زیادی با نایلون۶,۶ ندارد . فقط دلیل ساخت هر دو نوع، این می باشد که شرکت دوپونت نایلون۶,۶ را ثبت نوآوری کرد، و از این رو بقیه شرکت‌ها برای وارد شدن به تجارت نایلون، بدون چاره به ساخت نایلون۶ شدند .


برچسب: یونولیت،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۰۷:۴۴ توسط:عباسی موضوع: نظرات (0)