يونوليت يونوليت .

يونوليت

يونوليت

يونوليت

محيط
حمل و نقل ساخته شده از پلي‌استيرن يونوليت (به انگليسي: Styrofoam) در كشور‌ايران بنام پلاستوفوم، يونوليت و آكاسيف شناخته ميگردد كه نام داراي اهميت آن پلي‌استيرن انبساطي (Expanded Polystyrene) يا اين كه EPS مي‌باشد . در بسياري از كشورهاي ايالات متحده شمالي اين كالا با اسم استايروفوم (Styrofoam) شناخته ميگردد .[۱] يونوليت ماده‌اي سبك و متخلخل و معمولاً سفيد كه در بسته‌بندي و عايق كاري كاربرد دارد در بعضي مواقع به آن فيبر سپيد نيز مي گويند .[۲] اما در حقيقت يونوليت نوعي پليمر سفيد رنگ و عايق رطوبت و صدا و دما مي‌باشد كه از فرايندهاي پتروشيمي تهيه و تنظيم مي گردد . پلي استيرن در سال ۱۸۳۹ بوسيله ادوارد سيمون كشف گرديد؛ و در سال ۱۹۵۹ به وسيلهٔ شركت كوپر پلي استايرن انبساطي توليد گرديد[۱] از اين ماده براي عايق‌سازي، توليد وسايل نيازمند عايق حرارتي و بسته‌بندي ابزار داراي اهميت الكتريكي، الكترونيكي و مكانيكي، ايجاد يخدان جهت حمل دارو_ فراورده‌هاي خوني، حمل محصولات دريايي (ماهي و ميگو) استفاده مي شود .


محتويات
۱ كاربردها
۲ ماده
اوليه ۳ عايق
بودن ۴ بازيافت
يونوليت ۵ منابع
كاربردها
از يونوليت در سردخانه‌ها، شركت‌هاي شيلات (با تيتر يخدان) براي حمل فراورده‌هاي شيلاتي مانند ماهي و ميگو استوديوهاي صدا برداري و ايزولاسيون صدا در فضاهاي دارنده آلودگي‌هاي بالاي صوتي و همينطور ساخت ماكت، تابلوهاي تبليغاتي موقت و دكوراسيون‌ها به كار گيري مي‌گردد از استايروفوم در صنعت ساختمان در اندازه‌هاي مختلف و استاندار به تيتر بلوك‌هاي سقفي به كارگيري ميگردد .

ماده
اوليه ماده نخستين يونوليت استايرن مي باشد و در پتروشيمي بدست مي‌آيد . پلي‌استايرن يا كلام اختصاري PS ماده نخستين است .

عايق
بودن يونوليت
عايق خير براي صدا و گرما است:
يونوليت معمولي به ضخامت ۱۰ سانتي‌متر در برابر صدا ۴۲ دسي‌بل عايق مي باشد .
يونوليت عادي به ضخامت ۱۰ سانتي‌متر در برابر انتقال گرما حدود ۳۵٪ عايق حرارتي مي باشد .
بازيافت
يونوليت تا به امروز عملاً امكان بازيافت يونوليت وجود نداشته‌است . زيرا پلي استايرن بازيافت شده به رخ بالقوه آلوده‌است . ولي Ashton Cofer، يك مخترع جوان، چيره به تبديل يونوليت به محصولي اثر گذار شده‌است . وي توانست يونوليت را به كربن فعال تبديل كند كه در اكثري از فيلترهاي آب امروزي به كار گيري مي‌گردد .[۳]


برچسب: يونوليت، گروه توليدي ايران ورق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۳۲:۱۲ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)